Chřipka a metody boje proti ní. Léčba antibiotiky. Základní pojmy onemocnění

Základem alergických stavů je situace, kdy imunitní systém pacienta reaguje odlišně při kontaktu s cizorodými látkami (tzv. alergeny).Slovo alergie pochází z řeckého „allos (en) ergeiá” a znamená „reagovat jinak“.

Úspěšná péče o alergika totiž není založena na užívání léků, ale jejím základem je preventivní režim, jehož smyslem je odstranění nebo omezení kontaktu s alergeny. Podávání léků je pouze doplňkem v období rozvinutých obtíží.

Mezi léky, které lze použít při alergických stavech patří celá řada skupin účinných látek. Z volně prodejných léků jsou to především kortikosteroidy, antihistaminika a sympatomimetika. Často se některé z těchto skupin léků vzájemně kombinují v jednotlivých přípravcích s cílem docílit vyšší účinnosti a působit proti specificky lokalizovaným alergickým projevům (na kůži, na sliznici nosu, na sliznici očí atd.).

Antihistaminika jsou látky blokující účinky histaminu na receptorech

Podzim a zima pro většinu z nás znamenají období nachlazení a oslabené imunity. Právě v těchto měsících jsme nejvíce ohroženi nemocemi vyvolanými virovou infekcí, které mnohdy končí nepříjemnými záněty dutin. Co to je a jak tuto nemoc lečit? Odpoveď najdete v tom članku.Žanét dutin to žánetlivé onemocnení vedlejších dutin dýchacích cest. Jine jmeno tuto nemoci to sinusitida.

Zánět vedlejších dutin je obvykle zpusoben infekcí, která přestoupila do dutiny přímo ze sliznice nosu – hovoří se o rinogenní cestě infekce. Poměrně vzácně je možný i přestup infekce z kořenového kanálku zubu do čelistní dutiny, tzv. odontogenní způsob přenosu infekce.

Alergie je v podstatě velmi zjednodušeně řečeno určitá porucha imunitního systému. Jinými slovy, jde o škodlivou reakci organismu na neškodné látky.

Nejčastější projevy alergie na pyly jsou:

• rýma – sliznice nosu je podrážděná alergeny, což vede ke svědění, kýchání, zvýšené tvorbě vodnatého hlenu a otokům zhoršujícím průchod vzduchu nosem, svědění v ústech, krku nebo uších
  • zánět očních spojivek – spojivky zasažené pyly začnou svědit, zčervenají a vyvolají slzení očí
  • ekzém – u citlivějších lidí může vdechování pylů způsobit ekzémovou vyrážku v podobě zarudlých svědivých ložisek, která se nejčastěji vytvoří na hlavě nebo v podkolenních a loketních jamkách
  • astma – hvízdání na průduškách, problém pořádně se nadechnout, zvýšená tvorba hustého hlenu, pokašlávání
  • bolest hlavy – je způsobena ucpáním nosu

Co to je žanét dutin?

Nejvýraznějším příznakem je bolest hlavy, při jednostranném postižení může být jednostranná. Zánět vedlejší dutiny může někdy způsobit i bolest středního ucha. Budete pomáhat bolestem hlavy ibuprofen.

Ibuprofen

200 mg 30 tablety Podrobněji

Přicházející zima s sebou kromě předzvěsti sněhu a toužebného očekávání vánočních radovánek, silvestrovských oslav a prolyžovaných dní přináší také riziko chřipkové epidemie. Proč vlastně chřipkový virus přichází v zimě, ale nebylo lékařům zcela jasné.

Viry jsou nejjednodušší živé organismy. Nemají vlastní buňky. Ke svému množení proto využívají buňky jiných organismů. Velikost virů se vyjadřuje v miliardtinách metrů (1/1 000 000 000). Řadí se tak mezi nejmenší známé organismy. Pro představu, přibližně 200 tisíc chřipkových virů naskládaných vedle sebe by vytvořilo řadu dlouhou pouhý jeden centimetr! Jednotlivé viry tak lze spatřit jen pomocí speciálního elektronového mikroskopu.

Virus chřipky na první pohled připomíná kuličku nebo vlákénko na povrchu posypané krupicí. Skládá se z jádra, obalů a několika typů bílkovin. „Drobenku“ na povrchu tvoří dva druhy tzv. antigenů. Jsou to jakési klíče, pomocí kterých virus proniká do nitra buňky. Infekce v naší době se snadno léčí, pokud užíváte antibiotika.

V zimě je také sliznice našich dýchacích cest daleko méně odolná k nákaze. Její povrch je poškozen a virus se na něm snáze uchytí. Šíření chřipky v nemocnicích i v dalších budovách by mohla zabránit vyšší vlhkost vzduchu. Ta s sebou ale přináší rizika rozsevu jiných infekčních onemocnění. Vlhkost nabízí příznivé podmínky zejména plísním a některým bakteriím.