Jak zlepšit své zdraví s nadváhou?

"Dobrá zpráva je, že i mírné snížení hmotnosti, možná menší, než si člověk myslí, je pro zdraví pozitivní," řekla Hrudková ČTK. Podle ní již snížení hmotnosti o pět až deset procent přináší důležité zdravotní výhody - klesne riziko vzniku cukrovky, vysokého krevního tlaku a onemocnění srdce. U ženy s váhou 70 kilogramů to znamená zbavit se 3,5 až sedmi kilogramů.

Pokud lidé opraví svá očekávání tak, aby byla reálná, mají podle Hrudkové i větší šanci je naplnit. Měli by si uvědomit, že k úspěchu vede pozvolné a dlouhodobé hubnutí, nikoli drastické krátkodobé diety. Člověk by rovněž měl znát svůj index tělesné hmotnosti (Body Mass Index - BMI). Toto číslo udává relativní poměr hmotnosti k výšce postavy a užívá se k určení, zda je váha v normě nebo již jde o nadváhu či obezitu. BMI se vypočte podle vzorce: hmotnost v kilogramech dělena druhou mocninou výšky v metrech. Hodnota přesahující 30 udává obezitu.

Muži, kteří jsou obézní, možná nemají tak čilý mozek jako hubení muži. K tomuto závěru dospěli američtí vědci. Muži s indexem hmotnosti 30 a více, což odpovídá hmotnosti přibližně 100 kilogramů při 170 centimetrech výšky, vykázali značně horší výsledky při testech mentálních schopností. Není však jasné, zda obezita způsobuje nižší IQ, anebo tomu je naopak.

Badatelé z univerzity v americkém městě Boston jsou přesvědčeni, že nezdravá strava, jejímž důsledkem je přírůstek hmotnosti, může poškozovat cévy, které zásobují mozek. Z minulých studií nicméně vyšlo najevo, že lidé s nižším IQ mají slabší tendenci jíst zdravě než lidé s vyšším IQ a že kvůli tomu právě lidé s nižším IQ spíše nabírají kilogramy.

Bostonští vědci vyslovili svou hypotézu poté, co prozkoumali zdravotní záznamy 1400 mužů a při testech mentálních schopností zjistili, že muži s indexem hmotnosti 30 a více při nich byli o 23 procent méně úspěšní než muži s normální hmotností. U žen ale žádnou spojitost mezi nadváhou nebo obezitou a inteligencí neobjevili. To podle nich lze vysvětlit skutečností, že v mužském a ženském těle se tuk neukládá stejným způsobem.

"Znepokojivé jsou zejména důsledky pro děti," poznamenel k výsledkům bádání profesor Merill Elias, který vedl vědecký tým, jenž se touto problematikou zabýval. Obezita se nyní rozmáhá především v západním světě. Tvrdí se, že jí v těchto zemích trpí jeden člověk z pěti. Odborníci přitom varují, že jejich počet by se za dvacet let mohl zvýšit o 20 procent, nebudou-li lidé žít zdravě.

Způsoby snížení hmotnosti.    

ZELENÝ ČAJ

Odborníci jsou přesvědčeni že zelený čaj obsahuje látky , které dokáží tělo obalamutit tak, že si z přijmané potravy vezme pouze minimum tuků. Ne nadarmo se o tomto čaji tvrdí, že „pohlcuje kila před očima“!

SKLENICE VODY PŘED JÍDLEM

Hlad je převlečená žízeň. Na tomto přísloví je hodně pravdy. Za všemi pocity hladu a neodolatelných chutí se z osmdesáti procent neskrývá nic jiného než pouhá žízeň. Voda zažene první klepání hladu, protože zaměstnává žaludek. Vědci v USA dokonce zjistili, že pití vody před jídlem dokáže nastartovat spalování tuků. Proto se pokusme vytvořit si návyk, že před každým „větším“ jídlem (obědem, večeří) vypijeme větší sklenici minerální vody s vysokým obsahem hořčíku.

SPALUJÍCÍ CHLAD

Tělo se snaží udržet si svou tělesnou teplotu okolo 37°Celsia. Tudíž při snížení okolní teploty musí vynaložit více úsilí – energie - pro „vytápění“. Dělá to tím způsobem, že prostě jenom spálí více kalorií. Působí to i ve spánku. Regulujme si proto teplotu v místnosti, kde se pohybujeme a na noc nám jistě pomůže otevřené okno!

ZÁZRAČNÁ TABULKA

U takřka všech potravin a nápojů, pro které si jdete do obchodu, je na obalu tabulka kalorických hodnot a převod na kilojouly a obsah důležitých látek. Nemusíme se omezovat, ale prostě si jen vybrat potravinu s menší kalorickou hodnotou. Tím snížíme denní příjem kalorií a věřte – ušetříte kalorie a především tuky na vašem těle.

PŘÍTEL VLÁKNINA

Zelenina a rozumná dávka ovoce jsou vaši přátelé. Potrava s dostatkem vlákniny má nižší energetický obsah (vláknina se „nespaluje“) a je prevencí zhoubných nádorů tlustého střeva. Vláknina vyvolává pocit naplněnosti střeva a podporuje jeho peristaltiku (pohyby vedoucí k vyprazdňování) . Současně na sebe váže žlučové kyseliny, cholesterol a sacharidy. Vlákninu najdete i v celozrnném chlebu, neloupané rýži a luštěninách.

POZOR NA ALKOHOL

Nejenom že má alkohol hodně kalorií, ale jsou v něm obsaženy uhlohydráty, které musí tělo spálit ihned. Nic z toho, co k alkoholu sníme, se nemůže spalovat zároveň a musí čekat. Nakonec to skončí v tukových zásobách na bocích, stehnech a na břiše.

Pět lahví piva pokryje například celou polovinu denní potřeby kalorií pro dospělého člověka. Nedejte se zmást, neboť i dietní pivo je velmi bohaté na kalorie, protože i přes malý obsah sacharidů má pořád vysoký obsah alkoholu. Pivo také obsahuje chmelové estrogenní substance, které i u mužů podporují ukládání tukových zásob na prsou a břiše. Polovinu denní dávky kalorií pokryje i jeden litr vína. Pozor na vína jemná a sladká, která jsou obzvláště kalorická pro vysoký obsah zbytkového cukru.

ENZYMY

Bromelain a papain jsou obsaženy v papáje, respektive v ananasu. Tyto enzymy štěpí bílkoviny a tuky. Proto jsou součástí hubnoucích preparátů. Rozhodně dejte přednost ovoci čerstvému.

CHROM

Je to stopový prvek, který se vyskytuje ve dvou formách. Ale jenom forma 3+ Vám zaručeně pomůže utlumit hlad.

Autor článku: Eulah Cwikla